11 August 2009

Apa Nak Jadi – mekyam’s comment

Pakcik’s ‘apa nak jadi’ has drawn a visitor,Mekyam, to write a comment which is interesting. It is explicit and informative. I feel it more appropriate to bring it to the fore for all to share. Here is what she had to say:

salam pak cik & fellow visitors of al-manar,

this is a worldwide phenomenon. it is not only happening in the teaching profession but in education in general.

data and reports from many countries all over the world show that girls are outperforming boys all the way from primary education to university. statistics are also showing that there are more females than males doing tertiary education.

in the US, for all levels of higher education, women have earned more college degrees than men in every year since the class of 1982, and the degree gap has widened in every year since then, and is expected to widen in the future through the 2016-2017.

there have been many theories put forth to explain this new reality. here are two interesting articles discussing this issue that provide facts and figures and some possible explanations:

http://www.lastampa.it/_web/CMSTP/tmplrubriche/giornalisti/grubrica.asp?ID_blog=145&ID_articolo=111&ID_sezione=&sezione=

http://timesofindia.indiatimes.com/NEWS/India/More-girls-than-boys-in-higher-education/articleshow/4814125.cms

note: if the links don't work because the URLs are too long, please cut & paste into a new window.

wrt the situation in malaysia where men do not seem to be attracted to join the teaching profession, i think perhaps the lack of incentive is not just monetary. i think it's a question of a shift in mindset.

the profession is no longer regarded as cool enough for the male of the species. i won't be surprised if many boys today would consider the teaching field as a field of last resort. every boy wants to join technology. esp IT, the industry considered the most happening, to use a modern jargon.

unlike yesteryears where teachers are held in high esteem and many good students felt a calling to join this noble profession, today the priorities of good students, both male and female, are elsewhere. many today view the teaching field as not offering any sort of exciting upward mobility. one doesn't get to be a corporate or technology hotshot in the teaching profession, not even as a lecturer in a university.

i suppose it's the attitude of the time. very unfortunate, but the only way to counter this is to make teaching the young something noble and sought-after again.

malaysian girls, i think, still do not have this mindset. but from the way they are educating themselves to populate all kinds of fields and industries, it won't be long now.



Mekyam, I thank you.

Berkhidmat kerana Tuhan untuk kemanusiaan

5 comments:

gayong said...

Aslmkm. I totally agree with what mekyam said..Pakcik, can u give me the address of Al-Manar?
Pakcik can email me at hogwart_83@yahoo.com. If possible, your phone number as well.

Tq.

Al-Manar said...

gayong

Pakcik will e-mail shortly
Salaam

Anonymous said...

Nak campak spanar...

Emak saya cikgu. Memang ramai perempuan jadi cikgu tapi yang istimewa tentang emak saya ialah kerana beliau jadi cikgu sebelum merdeka (tahun 30an). Mak saya dari kampung yang tersangatlah 'ulu'. Sampai sekarang pun masih 'ulu'. Aruah datuk saya tak pernah bersekolah tetapi beliau belajar sendiri dan rajin mendampingi cerdik-pandai sehingga beliau berjaya menjadi guru Al-Quran yang disegani. Siap didirikannya surau di atas tanahnya. Ada murid-muridnya yang tinggal bersamanya. Rumah mereka macam sekolah asrama pulak. Bayarannya: semua kena tolong-menolong. Musim ke sawah ke sawahlah. Yang menoreh, menorehlah. Datuk saya ada juga perusahaan membuat gula enau. Kakitangan : keluarga dan murid-murid. Macam tu lah orang dulu-dulu. Menurut bapa saudara saya (adik Mak saya), ada seorang guru dari bandar dapat tahu yang anak-anak Datuk saya layak ke sekolah Inggeris. (Ini cerita tahun 30an.) Tapi ada tempat untuk seorang sahaja. Datuk saya kata hantar Mak saya sebab dia lebih tua. Pakcik saya frust sebab biasanya anak lelaki diutamakan. Ramai yang keji Datuk saya dan kata orang perempuan belajar setinggi mana pun duduk di dapur jugak (Tersangatlah sempitnya fikiran). Datuk saya tak peduli. Saya tengok gambar Mak saya masa dia bersekolah Inggeris tu, kawan-kawan perempuan dia kebanyakannya bangsa Cina atau India. Ada satu dua Melayu tetapi anak orang kaya. Mak saya seorang saja pelajar perempuan dari 'ulu'. Pelajar lelaki dari 'ulu' ramailah. Perempuan atau lelaki sama sahaja pada Datuk saya. Ada peluang, grab. Cuba sedaya-upaya. Datuk saya dah lama meninggal tetapi kami cucu-cicitnya Alhamdulillah semua berjaya. Kebanyakan kami dah keluar dari 'ulu' tu. Merata-rata di dunia ni ada keturunan Datuk saya. Mungkin dulu ramai lelaki sebab perempuan tak diberi peluang. Bila diberi peluang, tengoklah sendiri hasilnya. Perempuan pun boleh berjaya kan?Pada saya dah sampai masanya kita buang sikap beza-membezakan di antara lelaki dan perempuan. Setiap individu punya keistimewaan sendiri. Sebagai ibu saya cuba sedaya-upaya bersikap sama rata. Alhamdulillah anak-anak berjaya. Saya bersyukur Datuk saya berpandangan jauh. Alhamdulillah. Salah satu pesanan Datuk saya "Dunia ini tak ada injap". Kalau ikut cakap orang sekarang 'globalization' lah tu. Oh satu lagi yang istimewa Mak saya, selain dari Bahasa Malaysia beliau fasih berbahasa Inggeris, Jepun dan Arab. Saya pun kalah. Kalau saya bawa ke hospital untuk check-up, doktor dia mesti 'speaking' dgn dia. Mana-mana yang terdengar dan tak tahu mesti hairan tengok nenek tua ni berbahasa Inggeris slang British (cikgu dia nuns). Ha, ha, ha.... Siap Baca Harry Potter lagi Mak saya dan discuss jalan cerita dengan cicit (cucu saya).

Makcik Maznah

mekyam said...

[pakcik, dgn izin... saya ingin menyentuh spanar yang dicampakkan oleh makcik maznah.]

***

salam makcik maznah,

saya kagum dgn cerita makcik tentang emak dan datuk makcik. juga saya ingin mengucapkan syabas kepada keluarga makcik yg amat berjaya hasil drp pandangan jauh datuk makcik.

saya amat bersetuju dgn makcik maznah, dan saya rasa begitu juga pakcik hasan dan pelawat2 lain, bahawa dari segi kepintaran semula jadi, tidak ada bezanya antara lelaki dan perempuan. semuanya pemberian Allah swt.

pada pendapat saya, perbincangan tentang kemungkinan prestasi pelajar perempuan kian mengatasi prestasi pelajar lelaki yang timbul di blog in dan juga di forum2 lain di internet, adalah semata2 perbincangan tentang implikasi2 terhadap suatu arah aliran (trend) sosial yang kelihatan sahaja. ia tidak harus dianggap sebagai perpanjangan sikap silam yang membezakan antara lelaki dan perempuan, baik dari segi pendidikan, keupayaan akal, mahupun peluang yg diberikan.

persoalan yang ditimbulkan ini hanyalah merupakan satu lagi komen tentang fenomena dunia hari ini yang telah menarik minat ramai kerana ia merupakan paradigma yg belum pernah berlaku.

oleh yang demikian, saya tidak melihat masukan makcik maznah ini sebagai satu campakan spanar, dalam erti kata suatu pandangan yang kontra. :D

malahan, pada saya, masukan makcik maznah ini sebenarnya memberikan bukti dan sokongan yang lebih kuat lagi kepada usaha2 murni seperti al-manar yg diteroka oleh pakcik hasan ini. kesempatan yang diberikan oleh al-manar kepada kanak2 kurang berpeluang untuk mendapat asas pelajaran yg baik jelas tidak membezakan jantina mereka.

salam perkenalan dan selamat menyambut ramadan, makcik maznah!

Al-Manar said...

Makcik Maznah

Terima kasih menziarahi Almanar sebelum puasa dan juga kerana sudi membuat catatan yang panjang lebar tentang satu keluarga bahagia. Kebetulan pembaca 'mekyan' ada membuat ulasan yang juga menyentuh penulisan Makcik Maznah. Cukuplah dengan apa yang dikatanya.

Salam hormat dan Selamat berpuasa.
Pakcik

----------

mekyam,

Ulasan mekyam banyak mencerminkan bahan bahan ilmiah yang Pakcik menyambut baik untuk tatapan keluarga Almanar dan yang sudi datang menziarah.

Terima kasih
Salam dan selamat berpuasa